Carles Sancho al Viles i Gent: “Cantant Desideri”, el nou treball musical, del grup Ya babé

Viles i Gents

Columnes d'opinió des del Matarranya



“Cantant Desideri” del grup Ya babé
(Publicada a La Comarca el 12 de gener del 2018)

“Cantant Desideri” és el nou treball musical, aparegut el novembre passat, enregistrat pel grup Ya babé a l’estudi Los Largos Trinos de Queretes. Es tracta d’una gravació de petit format amb sis dels millors poemes del pena-rogí escrits en català i recreats musicalment pels matarranyencs. ‘Or i plata’, ‘Elles’, ‘I jo, què sóc?’, ‘Gust amarg’, ‘Setanta quilos’ i ‘Torneu-me-la’ són els poemes seleccionats per al seu nou treball. Des de fa de temps estos sis temes formaven part del repertori poètic musical del grup i, ara, n’han fet una nova versió en un format acústic i els han volgut gravar i dona’ls a conèixer a un públic més ampli, en un merescut homenatge dels músics a l’escriptor més prolífic i reconegut del Matarranya traspassat fa quasi tres dècades. Quatre d’estes cançons ja van aparèixer en el treball col·lectiu “Una roella al cor. Homenatge a Desideri Lombarte” enregistrat el 2002: ‘ Tankas d’estar per casa’,‘Gust amarg’,’I jo, què sóc?,  i ‘Setanta quilos per a mal’ interpretats per Jean-Pierre & Mallén. A part d’este duo van participar en aquell emotiu CD dedicat a Desideri: Quico el Célio, el Noi i el Mut de Ferreries, Túrnez &Sesé, Los Draps, Miquel Blanc, la Coral de Beseit i el Duo Recapte.  Fernando Mallén, membre destacat de Ya babé i promotor del local cultural i musical La Barraca de Queretes, ha tingut l’encert d’incorporar quatre cançons del repertori del desaparegut duo Jean-Pierre & Mallén, actius al principi de la dècada del 2000, en les actuacions del grup Ya babé que ja té una trajectòria musical notable. Començaren el seu projecte com a banda ara fa poc més deu anys i, segons ells mateixos, el seu estil se situa en el camp del pop-rock. Eva López. Fernando Mallén. Lorenzo Latorre i Ivo Nicolov són els seus membres i per este treball també hi ha participat Oliver Glasser.


Cerles sancho - Viles i Gent

Article complet

EN TORNO AL MUDÉJAR: Gonzalo Tena y Álvaro Lombarte en la fábrica Noguera de Beceite

 EN TORNO AL MUDÉJAR: Gonzalo Tena y Álvaro Lombarte en la fábrica Noguera de Beceite

Ver búsqueda navegación

Navegación

 

gonzalo tenaGonzalo Tena Brun

Nace en Teruel en 1950. Estudia en las Escuelas Superiores de Bellas Artes de Valencia y Barcelona. Desde 1974 trabaja a partir de presupuestos teóricos y colabora en la edición de la revista de pintura Trama. En 1976 es seleccionado para la Bienal de Venecia. Becado por el Ministerio de Cultura y la Fundación Juan March y en 1990 por la Fundación Endesa de Teruel. En el año 1999 es becado por la Academia de España en Roma y posteriormente inaugura la serie de Estancias Creativas en la Fundación Santa María de Albarracín.

Tras una etapa dentro del arte pop ( año 1971), y con posteridad una serie de dibujos con técnica «puntillista» a base de colores puros hechos con diminutas partículas, a partir de 1974 se interesa, con la correspondiente carga teórica, por la pintura-pintura, dentro de la cual cabe distinguir dos períodos. De 1974 a 1976 la expresiva pincelada se combina con pequeños rectángulos en perfecta simetría y hechos con un gesto de brocha y con cuadrados que traza en sus costados de forma irregular. Si durante estos tres años el color se reduce a piezas monocromas o en tonalidades suaves, de firme intensidad, potenciadas por áreas oscuras, en 1977 el color se intensifica mediante rojos y verdes, amarillos y azules, entre otros colores, que se juntan con prolíficos trazos gestuales verticales a la base pero en ritmos ascensionales, siempre dentro de rectángulos. El mismo año 1977 el formato de los cuadros es irregular, los colores se oscurecen, predomina el expresionismo de las manchas y surge un cuerpo móvil central.

Desde 1988, tras un alejamiento de la escena artística, sitúa sobre fondos monocromos, en negro salvo excepciones, toda una serie de trazos en variados colores y esquemáticos rostros. A partir de 1990, dentro de esa línea entre la abstracción y la figuración, sus diminutos personajillos, de aire esquelético y casi fantasmal, se «arrastran» hacia lo desconocido o parecen pelear, quietos, encima de un gigantesco hueso.

A partir de su estancia en Roma en el año 2000, su obra se centra en la escritora Gertrude Stein y en general en la relación entre pintura y escritura. Alternando con este trabajo, realiza numerosas series entre las que cabe destacar las realizadas sobre el filósofo Wittgenstein y el escritor francés Léon Bloy.

Son notables también sus trabajos y estudios sobre la obra del pintor flamenco Bruegel el Viejo.

 

 

 

En torno al mudéjar

El pintor Gonzalo Tena y el serígrafo Álvaro Lombarte, haciéndose eco de la declaración hace veinticinco años del mudéjar de Teruel como Patrimonio de la Humanidad por la UNESCO, proponen una mirada al pasado, conjugando nuestra herencia cultural con las nuevas corrientes artísticas.

La obra de Tena, inspirada en las diferentes manifestaciones del mudéjar de Teruel, condensa la admiración y el respeto del artista por este estilo, enlazando las diferentes expresiones de este arte con su visión audaz y creativa.

La propuesta se está desarrollando en la Antigua Fábrica Noguera de Beceite y constituirá la primera iniciativa de un taller en este mismo espacio, a cargo del serígrafo Álvaro Lombarte. En el taller se llevará a cabo la edición de una carpeta de obra gráfica que posteriormente, junto con la obra pictórica de Gonzalo Tena, será expuesta de modo itinerante en diversas galerías y museos de Aragón.

                                                               

Con este trabajo se contribuye a las actividades que programa habitualmente la Antigua Fábrica Noguera que (como el proyecto mismo) se alimenta de historia, ya que tiempo atrás fue una fábrica de papel movida por la fuerza de las aguas del río Matarraña.

Esta iniciativa reconoce la expresión artística como elemento indispensable para el desarrollo humano y, a través de ella, intenta recordar el pasado, encarnarlo en el presente y proyectarlo hacia el futuro.

El trabajo se propone resaltar el aspecto ambiguo del mudéjar, su "indefinición" entre dos culturas, lo que le convierte en bisagra de civilizaciones.

                                                               

 Está pensado como una repetición de un gesto integrador entre formas de pensar diferentes y sentimientos religiosos enfrentados y aspira a componer un lugar nuevo, de respeto y convivencia, que es el lugar que desde siempre ha ocupado el Arte.

La Antigua Fábrica Noguera

En las instalaciones de un antiguo molino papelero de Beceite que cesó su actividad en 1978, la antigua fábrica Noguera, se ha creado un espacio para la difusión de todo tipo de arte (pintura, escultura, grabado, fotografía, etc.) y la realización de diferentes actividades relacionadas con el mundo de la cultura, como conferencias, exposiciones, cursos, actuaciones musicales y talleres, la artesanía, el diseño y el turismo.

El origen de su actual actividad se remonta a 2001, cuando la artista Gema Noguera, ya fallecida, rehabilita este edificio propiedad de la familia y crea la Galería de Arte Antigua Fábrica Noguera, estableciendo también allí su estudio de pintura.

Este espacio está gestionado por el Ayuntamiento de Beceite, la Diputación Provincial de Teruel, a través del Museo de Teruel, y el Gobierno de Aragón, mediante el Museo Joan Cabré de Calaceite.

Más información en www.antiguafabricanoguera.com

 

 

 

 

Álvaro Lombarte

Nace en Peñarroya de Tastavins, su inquietud artística le lleva a fundar en 1.969 el grupo" El Casetón" junto a otros pintores de la localidad como Trullenque y Boira. En 1.970 se traslada a Barcelona y Estudia en la Escuela de Artes y Oficios. De 1.971 a 1.977  trabaja en el estudio Marchena de pintura, junto a Juan Vilafuerte Estrada, Pepe Ortega y Apolonio Obona, asiste a prácticas de dibujo en la Academia Pruna y estudia dibujo y pintura en Estudi d'art con Miguel Barneda, Antonio Socias, Carlos Núñez y Pilar Gracia.

 

Alvaro Lombarte

Alvaro Lombarte

En 1.977 Ingresa en la Facultad de Bellas Artes San Jorge, de Barcelona, formando grupo con Isidro Mateo, Miquel Barceló, Francesc Capdevila "Max" entre otros. De 1.982 a 1.984  cursa estudios de Artes del Libro, de  Litografía con el pintor Arguimon y de Grabado con Enrique Conde. A lo largo de este periodo monta su propio estudio de pintura y estampación en  Barcelona en el 24 de la calle Joaquín Costa, "El cuarto segunda"  un espacio creativo en el que múltiples figuras de la cultura Catalana intercambian y comparten iniciativas artísticas, Miquel Barceló, Jaime Plensa, Alicia Vela entre otros, simultáneamente imparte cursos de especialización de serigrafía, organizados por el municipio y el INEM.

 

En 1.985 deja Barcelona y regresa a su ciudad donde crea una empresa de Artes Gráficas y Diseño, comparte el trabajo empresarial con su actividad creativa, edita carpetas de  Obra Gráfica con pintores turolenses: Gonzalo Tena, Joaquín Escuder, Enrique Trullenque.

Desde 1970 realiza varias exposiciones individuales y colectivas de pintura y es el ganador del Primer Premio en el concurso de carteles “Ruta del Tambor y del Bombo” del presente año 2011.

En la actualidad Alvaro Lombarte responde a encargos de edición, monta exposiciones e imparte cursos de Serigrafía, Gravado y Artes Gráficas.

 

Beceite


Esta villa de la comarca turolense del Matarraña se caracteriza por un entorno natural único y una gran riqueza patrimonial y cultural.
 

Beceite

Beceite

Se asienta en el corazón de los Puertos de Beceite, montañas pobladas de pinares con algún núcleo de sabina albar y un hayedo que constituye el enclave más meridional de esta especie en la Península Ibérica, riqueza botánica a la que se unen numerosos árboles monumentales de grandes dimensiones distribuidos por su término.

Los molinos de Beceite Es posible recorrer el desfiladero del Parrizal, angosto barranco horadado por el río Matarraña, a través de senderos señalizados, disfrutando de una rica vegetación entre riscos y arroyos. En el cielo se descubren multitud de aves rapaces, el águila, el halcón, el búho..., y también al buitre, al azor y al alimoche. También cabe la sorpresa al divisar una nutria en el cauce del río, en compañía del mirlo acuático o del martín pescador. Y si se alza la vista, una cabra montés podrá estar vigilando los pasos del caminante en equilibrio sobre un peñasco.

Este ecosistema privilegiado está declarado, en parte, Reserva Nacional de Caza, Lugar de Interés Comunitario, Zona de Especial Protección para las Aves y Parque Natural.

Pero, no sólo la naturaleza se ofrece como tesoro gratuito. El visitante puede adentrarse en la historia de Beceite y admirar las pinturas rupestres prehistóricas de La Fenellosa; recorrer los numerosos portales que salpicaron las murallas de la villa; entrar en la iglesia parroquial barroca de san Bartolomé a través de su hermosa portada-retablo y visitar la capilla gótica dedicada a la Virgen de la Cinta, único recuerdo de un templo anterior; pasear por sus calles y admirar casonas nobiliarias hasta llegar a la plaza Mayor, en la que la casa consistorial conserva una bella lonja; acercarse a visitar los, en otro tiempo, famosos molinos papeleros de la localidad, muchos de ellos restaurados para otros usos. Y si la visita coincide con el inicio del año, se podrá participar en la fiesta de san Antón y del ritual del fuego que la acompaña.

Esta población está situada al NE de la provincia de Teruel. Con un término municipal de 97 km2, se eleva a 580 m sobre el nivel del mar y cuenta con una población de, aproximadamente, 650 habitantes.

 

Article complet

comarquesnord.cat: Muntsa Cabetas es fa amb el VII Concurs de Pintura ‘Desideri Lombarte’ de Pena-roja

 


Muntsa Cabetas es fa amb el VII Concurs de Pintura ‘Desideri Lombarte’ de Pena-roja

 



comarquesnord.cat, Pena-roja
» dimarts, 25 de gener de 2011

L’artista i pintora Muntsa Cabetas, natural de Arnes (Terra Alta) va aconseguir el primer premi del VII Concurs de Pintura ‘Desideri Lombarte’ de Pena-roja, una edició on lo jurat i l’organització ha destacat que s’han batut rècords tant de qualitat com de quantitat. Muntsa Cabetas va rebre este primer premi pel quadre ‘El Lector’, mentre que el primer premi del VII Concurs de Relats Curts ‘Maties Pallarés’ de Pena-roja va recaure en Francesc Miró i l’obra “L’ombra que escrivia poemes al metro”. Lo segon premi en esta categoria va ser per “El lobo del tozal”, de Sergio Generelo.

Lo lliurament d’estos premis es va fer lo passat 20 de gener, coincidint amb la festa de Sant Fabià i Sant Sebastià, patrons de Pena-roja. L’acte d’entrega va comptar amb la presència de la pròpia Muntsa Cabetas, qui va mostrar la seua satisfacció pel premi i va agrair al jurat i als veïns de Pena-roja la confiança amb la seua obra. A la vegada, la guanyadora del concurs de pintura 2011 va apuntar que “estos premis són molt importants perquè donen a conèixer els nostres pobles”, i va subratllar la bellesa que tenen la Terra Alta i el Matarranya perquè cada dia mos donen “uns colors diferents i una imatge i un paisatge diferents”.

Per la seua banda, l’alcalde de Pena-roja, Francisco Esteve, va destacar que “enguany ha estat un èxit”, ja que tant als premis de pintura com als de relats breus “s’ha presentat molta gent. Ha hagut un ‘boom’ important. Estem parlant d’uns 50 relats curts presentats a l’últim concurs, arribats de tot arreu”. La participació al concurs de pintura ha estat més reduït. Ha segut d’unes 25 persones, una xifra també important. A més, Esteve va remarcar la qualitat de tots dos concursos. Sense anar més lluny, hi havie “tres o quatre relats breus que van sorprendre al jurat per la seua gran qualitat”

Article complet

La Franja: La poesia de Desideri Lombarte a Japó, de la mà de Mallacan

 

La poesia de Desideri Lombarte a Japó, de la mà de Mallacan (minut 28)

YouTube - Mallacan Japan tour 2010.

La poesia de Desideri Lombarte a Japó, en música de Mallacan (minut 28)

Article complet

"Lletres de Casa", homenatje al Desideri Lombarte i a tots els poetes Ebrencs, pel Artur Quintana i Font

Portal

Corrie com un llegudet. (La Codonyera).

 

No té altre sentit el nostre oneig.

enmig de quimèriques aigües,

que anar asclant estèrils penyals

i trasmutar, lentament, rocs cantelluts

en gleres de ponent. (Hèctor B. Moret)

 

Autors Ebrencs, ebrencs del Delta fins Dellà Segre, incloent-hi tanmateix Mequinensa, i a ponent la frontera de la llengua amb les escorrialles del Bergantes i el Mesquí. Al sud frontera oberta. I Tortosa al centre. Territori prou ignorat pels compassos dels mapistes catalans, malgrat l’empremta d’uns clàssics: Los Costums de Tortosa, l’Ovidi català del Rector de Maella, los Insignes Col·loquis o la dama de cabell negre d’en Garceni. I no em deixo pas Del folklore tortosí, ni més enta ací Lo Molinar. I hi ha també la llengua, de l’Episcopatus Dertusiensis en diuen uns, d’altres parlen de ‚nord-occidental de transició al meridional’ o fent-ho ras i curt: tortosí. I davant de tanta polisèmia és ebrenc com ens cal dir, per qué on trobaríem, si no ací, tant de lèxic de’encesa poesia fluvial o deltaire?: mitjanes, gleres, pedrets, colls, sames, mollons o saules,  i no per dalinià menys moncadià: la pell del riu:

 

         sobre les aigües del meu paisatge,

         ...

         vora els meandres adormissats ...,

         ...

         [d]Aquell riu ample amb tarongers florits,

 

més los canyuts, grúmols, catxells, tellines, xirles, alfacs, navaixes, ..., i afegim-hi el català de les terres altes, i les més altes -esclata la força, tendra, dels brots dels faigs-, del Caro, el Masmut, Sant Miquel d’Espinalbar, Encanader: lluastres, àmecs, orons, preixells, cocons, tolls bugaders i una dona que es queixa del tellat. Ebrenca és la paraula.

 

I a la meua sang morisca ¡No li arranques cap més bull!. Som el Nord del Sud, diu n’Albert Roig, i ho dedica el poeta: Per a la gent del Sud, on s’hi complau la toponímia:

 

         Benissanet, Massalió, Alfara,

         Mequinensa, Ràfels, Beseit,

         Vall de Balat, Miravet, Faió,

         la Fatarella, Benissanet, la Sènia,

                   Calaceit.,

 

amb els espectres d’Abu Bakr al-Turtusí i Ibrahim Ibn Gaqub al-Israilí, i les tantes paraules –d’aljub a zagal- que tots sabem. I amb tots aquests pertrets obriu portal i entreu en la poesia ebrenca passant d’Adell fins a Todó, la llista és llerga. Seguiu sendera, seguiu la petja:

 

Embriacs de lluna nova. No el recordo ni m’importa, per la brúixola d’amor, blat de masia, tot i que la vida és mort del so moll de la molsa. Soledat compartida de saliva tendra que se m’escol[a] per les nafres. Només me queda amagar-me a la sitja entre créixens i gitam, alabatent-[me] als dits de l’argelaga, pols tendra d’albes –Bejan Matur. Tot brut de fils d’esperma amb regust del sabor de la canyella: el trenat indecís del destí amb vellut embolcallava la mà resseca i morena, [la] pell nacrada i tan tendra d’aquest llot contaminat, i els jolius grocs de l’auró. La castigada terra. Sense mostrar renúncies ni evocar recances festeges la tarongina, tenim festa i tenim jota, un fibló que es fa gemec, cascada d’atzabeja. Només la mort dissiparà les boires, la carn mòrbida, sucosa. D’aigua i fang em sé, saboga i tenca, cridant la brasa suaument i tendra en un riu sense gaires galivances, a Monòver, a Elda, Formentera, ... . Tenalles de ferro em nuguen la gola, esgüellant de goig entre [la brossa], sospirs de menta. LA CURSIVA ÉS POESIA.

 

Paraula ebrenca.

 

                               Artur Quintana i Font









Article complet