ELPERIODICO.COM: GIMÉNEZ BARTLETT SE LLEVA EL NADAL CON UNA NOVELA SOBRE UNA MAQUIS

'Donde nadie te encuentre' recupera a la rebelde antifranquista
Teresa Pla Messeguer, 'La Pastora'

La ópera prima del periodista barcelonés Cristian Segura,
'El cau del conill', gana el Premi Josep Pla

 
GALARDONES LITERARIOS DE LA NOCHE DE REYES
Viernes, 7 de enero del 2011
ANNA ABELLA
BARCELONA
 
 De nuevo la recuperación de la memoria histórica de la guerra civil y la primera posguerra se cuela en la literatura. La figura de la legendaria maquis Teresa Pla Messeguer, conocida como La Pastora, es la buscada protagonista de Donde nadie te encuentre, la novela ambientada en la gris posguerra española en la que Alicia Giménez Bartlett (Almansa, Albacete, 1951) ha aparcado el género negro y a su famosa inspectora Petra Delicado, para hacerse anoche, en la tradicional gala literaria del día de Reyes, celebrada en el Hotel Palace de Barcelona, con el galardón más antiguo de España, el Nadal, dotado con 18.000 euros y que convoca la editorial Destino.

 

zoomLos dos triunfadores de los primeros galardones literarios del año, Cristian Segura, premio Josep Pla y Alicia Gimenez Bartlett, premio Nadal.

Los dos triunfadores de los primeros galardones literarios del año, Cristian Segura, premio Josep Pla y Alicia Gimenez Bartlett, premio Nadal. JOAN PUIG

zoomEl nuevo 'conseller' de Cultura, Ferran Mascarell (sentado), y el 'expresident' Jordi Pujol, anoche al inicio de la gala literaria.

El nuevo 'conseller' de Cultura, Ferran Mascarell (sentado), y el 'expresident' Jordi Pujol, anoche al inicio de la gala literaria. JOAN PUIG

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Información publicada en lapágina 48 de la sección deEspectáculos de la edición impresa del día 07 de enero de 2011VER ARCHIVO (.PDF)

Como en la pasada edición, el otro premio de la noche, el Josep Pla de prosa en catalán, dotado con 6.000 euros, fue a parar a un joven periodista. Si en el 2010 fue para Llucia Ramis con Egosurfing, este año descubre a Cristian Segura (Barcelona, 1978), que en su debut literario, El cau del conill, retrata y critica la sociedad actual a través de la historia de una familia burguesa de Barcelona que entra en decadencia.

INTRIGA EN EL MAESTRAZGO/ A través de la ficción, pero basándose en el personaje real de La Pastora, Giménez Bartlett construye en Donde nadie te encuentre una novela de intriga ambientada en la España gris de 1956 y que transcurre en el Maestrazgo y Els Ports (en la zona fronteriza entre Castellón, Teruel y Tarragona), en cuyos montes supuestamente se refugia esta luchadora antifranquista.

En ella, un psiquiatra de la Sorbona que realiza un estudio sobre criminales psicópatas y un periodista barcelonés que ha publicado un artículo sobre La Pastora llegan a un acuerdo para buscar el paradero de esta misteriosa y ambigua maquis, buscada y perseguida por la Guardia Civil por su resistencia contra el franquismo y sus múltiples, violentos y cruentos crímenes.

El misterio y la leyenda envuelve la historia real de Teresa Pla Messeguer, nacida en Vallibona (Castellón) en 1917, y fallecida en el 2004, pues llegó a conocérsela como la maquis hermafrodita ya que vestía como un hombre, tenía complexión varonil, adoptó una identidad masculina y se ha escrito que nació con una malformación genital.

Si el jurado del Nadal, formado por Germán Gullón, Lorenzo Silva, Andrés Trapiello, Ángela Vallvey y Emili Rosales, ha distinguido a una autora veterana, con una veintena de obras en su haber, comoUna habitación ajenaNido vacío o El silencio de los claustros, el del Pla - Sebastià Alzamora, Rosa Cabré, Antoni Pladevall, Ester Pujol y Àlex Susanna- se ha inclinado por un debutante. Cristian Segura, que ahora forma parte de la plantilla del diario Ara, ha trabajado como corresponsal en China y Berlín antes de entrar por la puerta grande de la literatura catalana.

LA BURGUESÍA CATALANA / En El cau del conill, Segura refleja la sociedad de hoy día sin ahorrarse la crítica y lo hace siguiendo la historia de la familia Conill, prototipo de la burguesía barcelonesa, cuyo patriarca, Amadeu Conill, es un empresario que pasa de tener una plácida existencia a entrar en crisis engullido por la máquina de la globalización. Las dos obras ganadoras llegarán a las librerías en febrero.

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EUROPA PRESS: Alicia Giménez Bartlett gana el LXVII Premio Nadal.


CON 'DONDE NADIE TE ENCUENTRA'

Alicia Giménez Bartlett gana el LXVII Premio Nadal

BARCELONA, 7 Ene. (EUROPA PRESS) - 


 La escritora Alicia Giménez Bartlett ha ganado el LXVII Premio Nadal, dotado con 18.000 euros, con la novela 'Donde nadie te encuentra', en la que narra las aventuras de una bandolera apodada 'La Pastora', un personaje real que batalló con los maquis en las comarcas de Els Ports y el Maestrat, entre Tarragona y Castellón.

   Giménez Bartlett ha confesado que la historia le rondaba por la cabeza desde hace diez años, pero al principio desisitó por las dificultades en documentarse, hasta que descubrió el ensayo de un escritor local. La historia de esa mujer, "tomada por sanguinaria, terrible, batalladora" –estaba acusada de 29 asesinatos–, se cuenta de la mano de un psiquiatra francés y un periodista catalán.

   La autora presentó la novela como 'Cita con el destino', bajo el pseudónimo de Mariló Llorach, y se ha impuesto entre 284 candidatas. El jurado que la ha elegido está formado por Germán Gullón, Lorenzo Silva, Andrés Trapiello, Ángela Vallveyb y Emili Rosales.

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Montse castellà: Agenda desembre/gener - Agenda diciembre/enero


Durant los propers dies estes són les poblacions a on podreu vorem cantar, si vos apetix.
Aprofito per desitjar-vos bon nadal i feliç any nou.
Lo 2011 portarà un nou disc, lo tercer, i n'estic molt contenta.
Vos adjunto alguna foto del primer dia de treball (diiluns dia 20),
fent la pre-producció de les primeres cançons, que ja comencen a tindre forma.

"No et rendisques mai. Quan lo teu cor se canse,
camina només amb les cames, però continua endavant" (P. Coelho)
Que la bondat continue sent revolucionària...


Gràcies,
salut, amor i música
montse

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Durante los próximos días estas son las poblaciones donde podréis verme cantar, si os apetece.
Aprovecho para desearos feliz navidad y feliz año nuevo-.
El 2011 traerá un nuevo disco, el tercero, estoy muy contenta.
Os adjunto alguna foto del primer dái de trabajo (lunes día 20),
haciendo la pre-producción de las primeras canciones, que ya empiezan a tener forma.

"Nunca te rindas. Cuando tu corazón se canse,
camina sólo con tus piernas, pero sigue adelante" (P. Coelho)
Que la bondad siga siendo revolucionaria...


Gracias,
salud, amor y música
montse

AGENDA:



Dimecres 22 de desembre (miércoles)
La taberna del Blues
Zaragoza
21,30h. Entrada libre


Dimarts 28 de desembre (martes)
Complejo turistico cultural del Poble Vell
Mequinensa
12 h


Divendres 31 de desembre (viernes)
Casino d'Alcanyís
Ball de cap d'any amb Orquestra Himalaya
(baile de fin de año)
23.45 h


Dilluns 3 de gener (lunes)
Libertad 8
Madrid
21.30 h


Dissabte 8 de gener (sábado)
La bodega
Sant Carles de la Ràpita
23.45 h

i després.... seguir gravant lo disc!!
y después... seguir grabando el disco!!
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El penjoll ens desperte per Nadal a la Serretesfera

despertar

Aquest matí m’he despertat dues hores abans d’allò programat habitualment. No podia respirar per la congestió que m’ha deixat un estrany refredat que vaig agafar a l’estudi, fa dues nits, mirant de reprendre el fil d’aquest blog tan oblidat. Amb tota la precaució del món he mirat d’abandonar el llit abans no es despertés la meua dona. Però no he pogut ser tan subtil. Ella ha encès el llum del seu costat i m’ha mirat amb els ulls entelats de son. Li he dit que tot anava bé, que podia seguir dormint, però amb una determinació envejable ha decidit encetar el dia just en aquell moment que per mi encara era de desconcert. A l’armari de la cambra de bany he trobat un nebulitzador. Després d’agitar-lo per comprovar que hi havia suficient contingut, he inhalat unes petites gotes amb un entusiasme, potser, exagerat. Als pocs minuts disposava d’una capacitat respiratòria semblant a la normal, però a cada inspiració sent una coïssor que m’incomoda, m’impedeix treure-li l’atenció a una cosa tan automàtica com agafar aire. Vull que el meu cos se’n faça càrrec, com sempre, amb l’acostumada indiferència. També he descobert que tinc una veu rogallosa, propera a l’extinció per afonia. Després d’un desdejuni de torrades amb melmelada de tomaca i cafè amb llet endolcit amb mel de romer, torne a cercar a la farmaciola una pastilla de clorat que deixe en la llengua perquè es dissolga lentament. M’envaeix una agradable sensació de plaer al comprovar que dispose d’un munt de temps abans de marxar a la feina. M’instal•le al sofà i em pose a llegir. Però als deu minuts d’encetada la lectura, m’atabala la pesantor de la son interrompuda. No tinc voluntat per mantenir els ulls oberts. Somie que estic despert, llegint. I una nova història, l’argument de la qual no m’és familiar, va descabdellant-se en imatges davant meu. I de sobte sóc un lector que llegeix una realitat literària alternativa, assegut còmodament a un sofà de braços lleugerament ombrívols i desgastats, que roman insòlitament al bell mig d’una escena on un home descriu el fred de la seua infantesa, que regalima de les parets de sa casa i de les relacions distants, abismals, amb pares i germans. Un fred que m’inocula a mi a les mans, fins que ja no puc sentir el tacte del llibre que subjecte. La fredor em puja pels braços, em prem la gola, no em deixa respirar. Vull eixir d’aquell úter desagradable en el que s’ha convertit aquella ficció i estossegue sorollosament, violentament, com si fos el plor d’un recent nascut. La meua dona encén el llum del seu costat i pregunta què passa. I jo torne a descobrir-me congestionat, dues hores abans del que tinc per costum despertar-me. Amb una veu rogallosa propera a l’afonia li dic que no passa res, que continue dormint. Però ella no pot, o no vol, reprendre el fil de la son. Desdejune, m’aboque després mitja farmaciola pel nas i per la gola i em dispose a matar la llarga espera fins l’hora de marxar amb una novel•la que parla d’algú que té una infantesa freda i distant amb els seus. I jo tinc un record llunyà d’aquell argument i pense que, d’alguna manera, he sigut plagiat. Però no podria provar-ho.

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